וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חנות צעצועים זה לא משחק ילדים, תשאלו את שלום מיכאלשווילי

בשיתוף אמילי צוקרמן

19.2.2020 / 13:50

לאיזה סלבריטאי כדאי לפתוח עסק לצעצועי ילדים, איך כדאי לשווק אותו, באיזה משקיע כדאי לבחור והאם הכריש זוהר לבקוביץ היה משקיע בו?

שלום מיכאלשווילי. שוקה כהן,
שלום מיכאלשווילי/שוקה כהן

אז לא מעט סלבריטאים מייצרים לעצמם הכנסה נוספת לצד הקריירה המבטיחה ופותחים עסק משלהם, או כזה ששמם מתנוסס על האריזה שלו. אחד התחומים שלא הרבה נגעו בו, הוא תחום הצעצועים לילדים. בארץ עשה את זה שלום מיכאלשווילי עם אתר מוצרי אונליין לילדים. החזון היה, להנגיש לכל ילד ולכל הורה צעצועים במחיר הזול ביותר, לצד שירות לקוחות בזמינות שאתרי אונליין מחו"ל לא יכולים לספק לצרכן הישראלי.

אז למי מהביצה כדאי להיכנס לתחום עסקי הילדים ולפתוח גם, עסק שמתמקד בצעצועי ילדים וכזה שמניב? ואיזה שאלות הוא צריך לשאול את עצמו רגע לפני ההחלטה.

פנינו לכריש שלא עושה הנחות סלב, זוהר לבקוביץ, יזם הייטק ומשקיע הון סיכון ישראלי ושאלנו אילו נתונים היה הכי חשוב לו לדעת לפני שיגיד כן? ובאיזה תנאים היה נכנס?

לבקוביץ: "קודם כל צריך לראות מי הסלבריטאי, אם הוא מזוהה עם התחום המדובר וערכיו אבל לא רק, צריך גם באופן כללי לראות שהשם שלו נקי ברמה התקשורתית, לדוגמא לא הייתי לוקח את מייקל ג'קסון לקדם מוצרי ילדים".

"דבר נוסף שחשוב, זה האם העסק המדובר מעניין אותך באופן אישי, או שרק בא לך לעשות כמה שקלים על הדרך, כי אני משקיע ביזמים. עצם זה שהוא סלבריטאי פחות מעניין אותי כשלעצמו, כמו מה היתרון שהוא מביא איתו לעסק בהיותו כזה. אבל אני רוצה לדעת מי מחויב לעסק, שהוא יהיה שותף פעיל, או שיגיד לי אני לא שותף פעיל, אני רק נותן את השם שלי, אני אשטון קוצ'ר, אבל יש מנכ"ל נפלא אני רוצה שתפגוש אותו. אז אני מבין שהוא רק מקדם מכירות של העסק, אבל מבחינתי לא היזם. זה אומנם בונוס למנכ"ל, כי יש לו פרזנטור טוב, אבל זה לא הופך אותו ליזם".

עם אילו נתונים טכניים להגיע אליך?

לבקוביץ: "מספרים שעושים שכל, לראות את גודל השוק, המספרים של השוק, הפוטנציאל, האם הוא בלעדי, מה היתרון שלו, איפה הוא רוצה לפתוח, האם חנות בפריסה, או חנות אונליין. אני נכנס בגדול ממקום של תחושה, כי לרוב אין את כל הנתונים וגם אם יש את הכל, זה לא הבטחה לדבר. אומרים האקסל סופג הכל".

ומוסיף: "כמובן חשוב לי להשקיע ביזם שנעים לי לשבת איתו ולעבוד איתו. אני תמיד מעורב בכל מיזם, אני לא כספומט, מי שרוצה כסף, יש מלא משקיעים בחוץ. מעל הכל המבחן הסופי שלי, זה מבחן הבירה, האם אני רואה את עצמי יושב עם היזם הזה לכוס בירה בערב".

במה אתה בעיקר אתה אוהב לקחת חלק במיזמים שאתה משקיע בהם?

"קודם כל אני משקיע רק בדברים שאני אוהב ומתחבר אליהם. אני מאד אוהב טכנולוגיה, אני גיק אמיתי, אני עוזר בשיווק, בלספר את הסיפור טוב יותר ולדייק את הסיפור של הסטרטאפ .יכולים להיות הרבה סטרטאפים שעושים בדיוק אותו דבר, אחד מספר את זה טוב ואחד לא".

זוהר לבקוביץ'. יח"צ,
ה"כריש" זוהר לבקוביץ, יזם הייטק ומשקיע הון סיכון ישראלי/יח"צ

איש יחסי הציבור אורן פלדמן, מנכ"ל ושותף בגיל-עד תדמית ותקשורת על המהלך של מיכאלשווילי. פלדמן: "מאד מעריך את ההתנהלות המקצועית עסקית של מיכאלשווילי, הוא מעולם לא קידם משהו שיכול להתנגש עם הערכים שלו או עולם הילדים והוא הורה בעצמו ומאד מחובר לילדים, מתגאה ומראה את זה.

"הוא גם מזוהה עם עולם הילדים, אם זה מופעי חנוכה, פסטיגלים במסגרת שלישיית מה קשור ומעבר לזה כאיש עסקים הוא מאד רציני ומנהל כמה מיזמים עיסקיים בניהם, "איזי טו גיב" שזה שירות הענקת מתנות לאירועים באמצעות כרטיס אשראי, ואתר טויז (TOYZ), המשווק צעצועים במחירים מוזלים באינטרנט, וכמובן יש לו את בייביז בנמל, בו הוא שותף ב-50% יחד עם אישתו ועם עדי הימלבלוי שפתחו יחד את החנות.

"אם תסתכלי לא יודע אם במכוון או לא, הוא מתפתח עסקית אבולוציונית, בהתאם לשלבים שהוא עובר בחיים. וכמובן בכל פעם שהשיק עסק שלו, הוא דאג לקדם את זה בתקשורת ובגלל שהוא ידוען מן הסתם לא היה צריך לשלם על זה, אין מדיה שלא סיקרה את העסקים שלו, כולל השקות הכוללות חברים ידוענים שהגיעו לסקר".

ומוסיף: "הם גם משתמשים בצורה חכמה ברשתות החברתיות, קחי לדוגמא את בייביז בנמל יש לדף שלהם 43,000 עוקבים שזה נתון פנומנלי להגיע אליו בזמן כה קצר, לשם השוואה, קחי את הדף של רשת שילב שהם קיימים שנים רבות וכרשת ארצית, יש להם רק 39,000 עוקבים. הידוענות שלהם ממונפת ומדברת בעד עצמה והוא יודע לנווט נכון ולשלב בין האינטואיציה העיסקית שלו לצד הקריירה האומנותית שלו. אני גם אוהב שהוא לא מפציץ בסטורי, לא מעיק או מעמיס על הקהל".

sheen-shitof

פתרון עוצמתי לכאב

טכנולוגיה מהפכנית לטיפול בכאבים אושרה ע"י ה-FDA לשימוש ביתי

בשיתוף Solio
אורן פלדמן. יח"צ,
אורן פלדמן, מנכ"ל ושותף בגיל-עד תדמית ותקשורת/יח"צ

שלומי ליבנזון, מנכ"ל חברת סינרגיה ועוד: "כדי שהעסק באמת ירכב על גל ההצלחה של אותו סלבריטאי, צריך לבחור בידוען שמחובר באופן טבעי לעולם הילדים בתחום עיסוקו השוטף, או לכל הפחות כזה שבזמן הפנאי שלו משתמש בהם, אם זה במסגרת משחקים עם הילדים שלו, אחיינים שלו וכדומה. מה שלא כולם יודעים, זה שצריכה להיות התאמה בין התדמית של הידוען, לערכי המוצר שהוא מוכר ולא רק ברמת הקמפיין הרישמי".

מוסיף: "אותו ידוען צריך להיות יותר מעוד פנים על קופסת המוצר, או על לוח חוצות. הוא צריך להיות חלק מההבטחה וטענת המוצר ולהשתמש בו בעצמו ולדאוג כמובן לתעד ולדבר את זה בשוטף ברשתות החברתיות. צריך להראות איך זה עובד אצלו בבית".

ובכל זאת, מי מהארץ קופץ לך לראש כאופציה רלוונטית?

ליבנזון: "יובל סמו, כוכב סדרת הילדים והנוער הקומית אלישע, גם יובל סגל כוכב הפיג'מות שמככב בלא מעט תכניות לילדים, עדי הימלבלוי שגם נוגעת בעולם הילדים וגם אמא בעצמה"

טיפ לשלום מיכאלשווילי?

לבינזון: "הבטחת המוצר שלו היא "הכי זול", בעוד שהוא תדמיתית מוערך ברמת איכות מאד גבוהה שלאו דווקא מייצגת נאמנה ערך של מוצר זול. הוא עשה את זה נכון יותר כשניצל את האיכות שלו כשחקן מוערך, כשפתח יחד עם עדי הימלבלוי את העסק לעיצוב חדרי ילדים, שהבטחת המוצר שם, היא איכות ולאו דווקא המחיר הכי זול ובכך השתמש נכון בתדמית שיש לו כידוען איכותי ומוערך. בכלל השילוב עם הצלע הנשית עדי הימלבלוי, שיותר מזוהה עם עולם הילדים ממנו וגם אמא טרייה, הוא מהלך חכם".

שלומי ליבנזון. יח"צ,
שלומי ליבנזון, מנכ"ל חברת סינרגיה ועוד/יח"צ

אם אכן היינו בוחרים ביובל סמו למהלך כזה, איזה קמפיין היה כדאי ונכון לבנות לו? האם ללכת על המיתוג של הדמות הקונדוסונית שיש לו בסדרה הקומית "אלישע", או ללכת דווקא על הדמות שבנה לעצמו בארץ נהדרת כאשר נהג המונית ולפנות בקמפיין קומי שיותר קורץ להורים?

יובל סמו. ניר פקין
יובל סמו/ניר פקין

גיא וקנין, מנכ"ל ובעלים סוכנות המדיה החברתית LEMONADE: "הדור הצעיר יודע מה הוא רוצה והוא מביא את הביקוש להורים ולכן אולי כן הייתי הולך על הדמות של יובל סמו כאלישע וגם ההורים מכירים את סמו דרך אשר מארץ נהדרת. למרות שאפשר לקחת בכיף את הדמות של יובל בדמות אשר נהג המונית, שההורים מכירים ומזוהים איתה. היא גם דמות קומית, כך שזה מקל על החיבור למותג ולויראליות של הקמפיין".

ומוסיף: "הייתי יוצא עם סדרת סרטוני רשת, מלא סרטונים קצרים של עד 10 שניות, סרטונים באורך שיתאימו לסטורי. יד 2 למשל עשו מהלך יפה בקמפיין עם מאיה ורטהיימר. כל סרטון ידבר על מוצר אחד ויעשה בו שימוש מצחיק. כמובן שמשהו אחד יחבר תמיד בין הסרטונים, שפה ויזואלית אחידה ואז יעשה קישור שקל לזכור בין יובל, למוצר, למותג.

הלוק אנד פיל הוא סרטון שטוטיניקי, שבו יובל כאלישע מתנסה במוצר ומשהו קומי מתרחש. אפשר גם לפתוח למוצר טיקטוק וכל יום לפתוח אתגר אחר עם אחד המוצרים, וככה לגרום לילדים לרצות יותר לרכוש ולגעת במוצר ואחר כך למנף כמובן גם בפייסבוק ששם ההורים נמצאים.

"סדר גודל של תקציב שצריך כדי לצבוע את הרשת לתקופה של כ 3 חודשים, אבל ממש לצבוע, הייתי שם לטובת האינסטגרם והפייסבוק כ -50K. כי מכוונים לכמה קהלים, גם לילדים וגם להורים".

גיא וקנין. יח"צ,
גיא וקנין, מנכ"ל ובעלים סוכנות המדיה החברתית/יח"צ

ואם משקיע כמו זוהר לבקוביץ מחליט שלא להשקיע במיזם של אותו סלבריטאי, אילו אפיקים נוספים יש לו כדי להשיג את הכסף להתנעת העסק?

אלון פורז, רואה חשבון, משפטן ומנכ"ל חברה למענקי מדינה. פורז: "ישנה אפשרות לעסקים קטנים או בתחילת דרכם לקחת הלוואה במימון המדינה ולא לשים את כל ההון העצמי שיש מהבית בעסק, כי תמיד יש בהמשך עוד הוצאות ואתה לא רוצה להיתקע באמצע.

"אם זה עסק בהקמה, הוא מוגבל יותר באפשרויות הגיוס שלו כי לא מכירים אותו וכאשר הוא בא למשקיעים ולבנקים עם תכנית עסקית, אז צריך לסמוך על התכנית ומי שעומד מאחוריה ולהבין אם הוא באמת יכול להוציא לפועל את התכנית. כמובן במקרה שלנו, אם מדובר במישהו מפורסם אפשר להיעזר במשקיעים שמכירים וסומכים עליו ושיש לו שם וגם הבנקים יוצאים מנקודת הנחה שיש לו יותר סיכוי להצליח מאחר והוא מגיע עם ידוענות שבהכרח עוזרת ברמת שיווק ויח"צ בשלב החדירה של המוצר/השירות לשוק".

מוסיף: "קיים דבר כזה שנקרא כסף חכם וכסף טיפש. כסף טיפש זה כאשר יש משקיע שאין לו מושג בנושא העסק אליו הוא חובר, הוא רק שם כסף ומחכה לתשואה. כסף חכם זה לחבור למישהו שקשור לתחום העסק אותו אתם פותחים, שיש לו יתרון גדול בתחום. משקיע כזה שיכול לתרום מעבר לכסף, אלה גם ממש להפוך לשותף פעיל, או לתרום ממשאבים נוספים, כמו הון אנושי, קשרים ועוד, כאן אולי גם האחוזים שהמשקיע יקבל יהיו יותר גבוהים".

אלון פורז. יח"צ,
אלון פורז, רואה חשבון, משפטן ומנכ"ל חברה למענקי מדינה/יח"צ

אז כמה כסף אפשר לקבל מהמדינה?

פורז: "המדינה נותנת הלוואות לעסקים בהקמה ועד לסכום של חצי מיליון שקלים. זהו החזר שצריך להחזיר במשך חמש שנים. ובהיקף בטחונות יחסית נמוך. הבנקים רשאים לבקש עד 25% בטחונות מהיקף ההלוואה וזה בעצם מאפשר להתחיל לגלגל ולהתניע את העסק ומבלי לשים הון אישי גדול, שאולי לא יספיק למימון כל המהלך הראשוני של העסק או לחילופין יכביד על בעל עסק חדש ללא גב כלכלי חזק".

אמילי צוקרמן, אשת בידור ומנחת התכנית טיפ מהשואוביז: "אז השגתם כסף, פתחתם אתר לרכישה אונליין, סגרתם מיתוג ובחרתם את הסלבריטאי שהכי מתאים לייצג את מותג הצעצועים הבא בישראל ואתם מוכנים להריץ קמפיין יח"צני ופרסומי. רגע לפני החדירה בפועל, אתם מתכננים אירוע השקה מכובד שלא יבייש מועמד לאוסקר. אתם בוחרים לוקיישן שלא עובר את גבולות תל אביב, במקסימום פזלתם להרצליה. דואגים לבופה מכובד שתמיד עדיף שיתהדר בפינגר פוד מגוון. דאגתם שכל החברים מהתעשייה יגיעו, לרבות חברים סלבריטאים, וכמובן ההזמנה למדיות הכי גדולות כשהעיניים תמיד נשואות לצוות אחד שאף פעם אין לדעת אם יגיע, הצוות של גיא פינס. מבחינה תקשורתית כשהוא מגיע זה הישג לכל דבר.

כמובן כדי לעזור לכתבים של המדיות להגיע לא די בחברים מהביצה, חשוב להצטייד בגימיק טוב באירוע, או סיפור טוב שיתרחש במהלכו, לא כולל קאמבק של אחד הזוגות המתוקשרים בתעשייה, או הגעה של אחד מהם ללא הפרוד הטרי. אז מוניות לסלבס כבר שלחתם? שלא יקפאו מקור. אה ולא לשכוח ביציאה לקחת שקית ממותגת עם מתנה שווה בפנים". וואלה! שואוביז סקרנית לדעת מה הביאו הפעם.

שואוביז, בשיתוף אמילי צוקרמן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully